søndag 3. mai 2009

Siste dagene i Australia

Avskjed med Chilli
Hartley's har blitt gjenngrodd etter regntida
Stor edderkopp!
På vei ut til Manly
Meg og Gail som vi bodde hoss på Manly

Vi var på Palm Beach og sjekket ut hvor Home and Away er innspilt. Her er vi på Surf cluben

Her var fiskebutikken til Alf

Den kjente brykka hvor alle intrigene utspilles

Nok en kjent scene har Home and Away

Sigmund på stranda med fyrtårnet i bakgrunnen

Her har det også vært mye action!

tirsdag 14. april 2009

Våre siste uker i Austrlia :(

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert dere folkens! Siden vi dro fra Castle Mountain har vi forflyttet oss omtrent 300 mil. Siste dag på Castle Mountain var veldig koselig. Sigmund og jeg var tidlig oppe for å forberede frokosten for kunstnerne. Mens vi satt ved bålet og grillet toast og så på solen komme opp over åsen fikk vi et fint kort fra hele gjengen. De hadde malt Sydney på forsiden og alle hadde skrevet en hilsen til oss. Det var også $50(250kr) til hver av oss.

Torsdag 3. April startet vi. Første del av turen opp til Cairns var preget av bekymringer om å ikke komme oss raskt nok oppover på grunn av flommen som har rammet store deler av kysten i nord NSW og sørlige deler av QLD. Vi kom oss så vidt fra Tamworth og ut til kysten, dagen etter ble veien stengt! Vi overnattet i Kempsy en time sør for Scotts Head, hvor vi dro dagen etter for å besøke Alison og Dave. Det ble en kort visitt før vi kom oss ut på veien, men vi kom ikke lenger enn 30 minutter før i bestemte oss for å finne et verksted og få undersøkt girkassa. Dette forsinket oss en god del og nyheten om at noe var galt, som vi hadde fryktet, gjorde oss bekymret for resten av turen. Vi fikk bare kjøre på og håpe at bilen tok oss hele veien til Cairns…

Vi kom oss til Lismore hvor vi kjørte rundt og lette etter et billig hotell. Vi stoppet bilet utenfor en plass med både hotell og motell for å sjekke priser, men det var i overkant av det vi hadde råd til. Da vi kom tilbake til bilen var den helt død! Ikke et lite brom i vår Ford Falcon. Det var sent og vi var trøtte og slitne begge to så det endte med et dyrt motellopphold.

Neste dag så vi klokken tikke mot utsjekking og vi var nokså nervøse for hva bilen hadde å by på denne dagen. Sigmund gikk ut og sjekket mens jeg pakket sakene våre, en stor lettelse var det å se Sigmund komme kjørende i bilen vår. Vi satte klampen i bånn å kjørte uten mange stopp opp til en liten plass som heter Jambin.

Søndag 5.4 kørte vi over 70 mil opp til Townsville. Da vi kom til en plass som heter Hill Home så vi et norsk flag og en plakat i veikanten. Vi bestemte oss for å fine ut av grunnen til dette og fant en mann som heter Einar Bekkemelum. Han har bodd i Australia i mange år og som Sigmund hadde gjettet, var han fra en plass i nærheten av Otta. Det var artig å se huset hans som var fylt av norske ting. Vi var der i nesten to timer før vi tok veien fatt for å overnatte i Townsville. Vi lette og lette etter et billig pub - hotell, men fant for ut at vi hadde glemt at disse billige hotellene var stengt på søndager. Vi var trøtte og ville bare ha ei seng, noe som resulterte i et riktig flash hotell midt i byen, lang over prisklassen vi hadde planlagt. Men det var godt med et fint hotellrom og en god frokost dagen etter.

Mandag 6.4 kjørte vi de siste 30 milene til Cairns. På veen stoppet vi i Ingham hvor vi kjenner et italiensk ektepar. Der ble vi tatt godt imot av Luigi og April. Vi ble vist rundt i den fantastiske hagen deres hvor de hadde frukttrær av mange slag, kaniner, gjess emu, høner og påfugler. Vi ble invitert på middag og vin, vi storkoste oss rett og slett.

Da vi noen timer senere kom til Cairns fant vi vår venn Wayne hos en kompis. Der var det en god gjeng karer som drakk øl og koste seg. Det var artig å se dem gjen, vi har møtt de fleste før. Wayne stod det bra til med og han var glad for å få besøk av nordmennene igjen Han har blitt et åt yngre i løpet av tiden vi var borte. Han feiret 50 årsdag da vi var hos han før jul, men nå har han oppdaget at det er i år han fyller 50! I hvert fall, Wayne passet på huset til en venn i Cairns så vi bodde der mens vi var i Cairns.

Da vi skulle starte bilen vår på tirsdag var det ikke noe liv, og bilen forble i koma helt til lørdag!

Lørdag 11. kjørte Wayne oss til Mt. Molloy hvor vi besøker Paul, Simone og Maddie. Vi er her fortsatt og har hatt noen fine dager her. Vi reiser ned til Cairns i morgen, 16.

søndag 29. mars 2009

Tilbake paa Castle Mountain

Vi er tilbake paa Castle Mountain hvor det er art camp. Det er 20 kunstnere som bor der som er ute i naturen og maler paa dagene. Sigmund og jeg ble oppringt av Lynda og Peter for aa hjelpe til med frokost og middag, noe som passer oss fint. Det er veldig hyggelige folk og vi har mye fritid paa dagene.

Vi har begynt aa komme inn i hjemreisemodus. Det er rart hvordan man plutselig innstiller seg paa aa reise hjem naar det naermer seg avreise. Det er liksom ikke nye opplevelser som skal planlegges, naa skal vi ta bilen opp til Cairns og gjore hele reisen vaar baklengs.

Vi kjorer til Scotts Head paa torsdag hvor vi besoker sostra til Paul, Alison og mannen hennes Dave. Saa kjorer vi langs kysten opp mot Brisbane hvor vi kanskje stopper og besoker ei eldre dame vi har blitt kjent med. Deretter blir det vel en kaffepause i Ingham naar vi kommer saa langt, for vi kommer til Cairns. Der skal vi selvfolgelig tilbringe mye tid med vaar kjaere venn, Wayne. Vi har holdt kontakten jevnt siden vi reiste og han savner oss like mye som vi savner han og Chilli. Mens vi er der oppe skal vi ta en tur til Mount Molloy for aa se til Paul, Simone og Maddison, og ikke minst hundene Em og Zahabu. Etter omtrent ei uke i Cairnsomraadet flyr vi til Sydney for aa shoppe opp det siste av australske dollar for deretter og sette oss paa flyet den 20. april. Da er det et og et halvt dogn med reise til vi er i Oslo. Skal bli godt aa komme hjem aa se familie og venner igjen! Haaper jeg er LITT brunere enn dere der hjemme naar jeg setter fottene paa norsk jord :)

torsdag 26. mars 2009

Leconfield Jack- & Jillaroo school

Sauen vår, Lisa, ble engrepet av dingo ei natt. Hun hadde flere store hull som vi prøvde å få til å gro. Lisa døde etter noen dager...
Jentene vasket badet og kombinerte det med akrobatikk. Her Caroline fra Sverige.

Edderkoppen vi fant i bilen vår.
Sigmund sammen med David fra Irland.
Gjengen ut på ridetur
Sigmund steller såret til Bullygul
Jeg sitter å venter på at studentene skal kome til lunsj.
David og Rob viser elevene hvordan man skal wrestle en kalv
Sigmund leder lassokonkurransen
Sigmund og David bryter Clara fra Sverige
Carolines siste arbeidsdag på Leconfield, dermed endte hun i drikkekarret til hestene
Sigmund prøver å skille en kalv fra resten av flokken
Donja fra Nederland og meg
Gjengen som jobbet på Leconfield med meg: Clara, Nam fra USA, Siggy, David og Rob fra Nederland
Clara med ei ny gruppe studenter
Meg og hesten min Zorro. Vi er fortsatt gode venner selv etter at jeg falt av :)
Donja og Ronty
Tim og Red
Rob og Donja har lunsjause

Her bodde vi!
Godt med sivilisasjon! Ei helg i Tamworth.
Donja leker seg under håndtørreren
Donja, Clara og jeg dro på indisk restaurant. Mmmm...
Rob viser frem sokkeskillet etter en dag i traktoren
Donja og jeg vasker bilen.
Jeg prøvde meg som mann... Viser seg at jeg endte opp som asiat!

D e bærre lækkert!

Tegninga vi etterlot oss i Love Shacken da vi reiste, 26. mars.